Yksityislentäjäksi

  • Tervetuloa taivaalle!

    Anna unelmiesi lentää

Määrää itse suuntasi – tarvitset vain lentokoneen ajokortin. Yksityislentäjän lentolupakirja on jokaisen lentäjän ensimmäinen lentolupakirja – niin harrastelentäjän kuin ammattilentäjänkin. Lentäjän lupakirjakurssin voit aloittaa milloin vain, ja sen aikataulu pyritään räätälöimään omaan kalenteriisi sopivaksi. Kurssin jälkeen voit tietyin rajoituksin vuokrata koneitamme ilman, että sinun täytyy ostaa omaa lentokonetta. Lentoharrastus on antoisa ja avaa aivan uudet mahdollisuudet liikkua ympäri kotimaata ja Eurooppaa.

Opetamme sinut lentämään kädestä pitäen ja kärsivällisesti, vaikka koko ilmailun maailma olisi sinulle vielä täysin vieras. Aeropolella käytössäsi on alan nykyaikaisin kalusto. Koneissamme on uuden sukupolven aerodynamiikka, useimmissa huippumordernit lasiohjaamot (digitaalinen Garmin 500/1000 -mittaristo) sekä polttoainetaloudelliset (ja siten verraten ympäristöystävälliset) dieselmoottorit.

Käytännön lento-oppituntien lisäksi lentokoulussa on myös opiskeltava teoriaa, ja onkin suositeltavaa edetä teoriaopinnoissa etupainotteisesti . Aeropolella tämä on tehty helpoksi. Olemme minimoineet aikaavievän luokkaopetuksen. Voit opiskella lentämisen teorian itsenäisesti sähköisistä materiaaleista silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Käytössäsi ovat laadukkaat oppimateriaalit ja osaavat opettajat sekä opinto-ohjaaja. Teoriaopinnot motivoivat lentämään ja lento-oppitunnit motivoivat lukemaan teoriaa.

Koulutusta laatu edellä

  • Pyrimme löytämään sinulle sopivat aikataulut ja opintosuunnitelman
  • Aloita sinulle sopivana ajankohtana
  • Opetusta annamme normaalisti 6 päivänä viikossa, mutta usein myös sunnuntaisin
  • Opiskele työn ohessa
  • Voit maksaa osissa kurssin edetessä
  • Ammattilaistason koulutus myös yksityislentäjille
  • Kokeneet lennonopettajat
  • Teoriat etäopintoina verkossa
  • Luokkaopetus myös etäyhteydellä
  • Lennot huippumoderneilla, eurooppalaisilla Diamond-koneilla

Lentokoulutus

Käytössäsi on alan moderneinta kalustoa. Lentokoulutus annetaan lähtökohtaisesti Diamond-kalustollamme.

Kurssimaksuun sisältyy:

  • 47 lentotuntia (lentokoneella ja simulaattorilla; 5 lentotuntia voidaan antaa lennonharjoittelulaitteella)
  • yksityinen lennonopetus pätevän lennonopettajan kanssa
  • lentolaukku, ilmailukartta, muu oppimateriaali ja tarvikkeet
  • lentokoneiden polttoaineet, vakuutukset

Seuraavat kolmansien osapuolten veloittamat maksut eivät sisälly Aeropolelle maksettavaan kurssimaksuun.

  • ilmailulääkärin tarkastus ja ilmailulääketieteellisen kelpoisuustodistuksen kirjoittamismaksu
  • laskeutumismaksut, jotka vaihtelevat lentokentittäin — pienimmillä kentillä niitä ei välttämättä edes peritä
  • tarkastuslentäjän tai kielitaitotarkastajan* korvaus
  • Traficomin perimä lupakirjan kirjoitusmaksu

*Halutessasi lentää ulkomailla tarvitset ilmailulupakirjaasi englannin kielen kielitaitomerkinnän, jonka voi saada kielitaitotarkastajan pitämän lyhyen kokeen kautta.

Huomaa myös että kurssipaketin tuntimäärä ei välttämättä ole riittävä lupakirjan saamiselle. Oppiminen on yksilöllistä.

Etäopiskelulla opit joustavasti ja tehokkaasti

Kurssin teoriaosuus tehdään etäopintoina (distance learning). Voit opiskella teoriaa omassa aikataulussasi, töiden ohella tai silloin kun ehdit. Se ei kuitenkaan tarkoita että olisit yksin opintojesi kanssa!

Läsnäolovaatimus teoriaopinnoissa on vähäinen. Voit sovittaa teoriaopiskelun myös työaikatauluihisi, jos haluat opiskella iltaisin tai viikonloppuisin.

  • Voit opiskella omaan tahtiisi painottaen kiinnostuksesi kohteita, niin nopeasti tai hitaasti kuin haluat.
  • Voit opiskella tehokkaasti kun sinulla on aikaa, esimerkiksi työmatkoilla tai kotona.
  • Sinulla on mahdollisuus kerrata asioita niin paljon kuin haluat ennen kokeita.

Opinto-ohjaajamme on  langan päässä vastaamassa kysymyksiisi. Opiskeltuasi kunkin aineen ensin kotona tulee sinun osallistua aineen lähiopetusjaksoon, joihin voi useimmiten osallistua myös etänä videoyhteydellä. Näitä päivän mittaisia lähiopetusjaksoja kurssiin kuuluu neljä ja kutakin järjestetään usein, yleensä lauantaisin — meillä ei valmistuminen jää aikataulujen sovittamisesta kiinni!

Terveysvaatimukset

Ennen ensimmäistä yksinlentoa on sinun käytävä valtuutetulla ilmailulääkärillä luokan 2 lääkärintarkastuksessa saadaksesi ilmailulääketieteellisen kelpoisuustodistuksen (medical certificate). Yhteystiedot löydät Traficomin sivuilta. (Avaa kohta ”Ilmailulääkäreiden yhteystiedot”; kaikki lääkärit, jotka saavat tehdä luokan 1 tarkastuksia, saavat myös tehdä luokan 2 tarkastuksia.) Emme ota kantaa yksittäisten asiakkaiden mahdollisuuteen saada ko. kelpoisuustodistusta, vaan sitä varten käänny ilmailulääkärin puoleen.

Lääkärintarkastus ei sisälly kurssimaksuun.

Et kuitenkaan tarvitse lääketieteellistä kelpoisuustodistusta – eikä sinun tarvitse käydä ilmailulääkärillä – ensimmäisiä lentotunteja tai teoriaopintojen suorittamista varten. Voit vallan hyvin aloittaa teoriaopinnot ja lentotunnit, joiden aikana selvitämme yhdessä kaikki nämäkin käytännön asiat. Suosittelemme kuitenkin ilmailulääkärillä käyntiä jo ennen koulutussopimuksen tekoa mahdollisten ikävien yllätysten poissulkemiseksi. Yleisesti ottaen voitaneen kuitenkin sanoa, että suuren yleisön käsitykset vaaditusta terveydentilasta ja eritoten näöstä ovat monesti perusteettomia: nykysääntöjen mukaan esim. silmälasit, silmäleikkaus tai jopa värisokeus tai yksisilmäisyys ei ole kategorinen este lentämiselle.

Yhteistyökumppanimme

Kevytlentokoneiden lupakirja LAPL(A)

LAPL(A) (Light Aircraft Pilot Licence, Aeroplanes) on hieman rajattu muoto PPL-lupakirjasta: sen käyttöoikeudet on rajattu lentokoneisiin, jotka painavat alle 2000 kg (esim. nelipaikkainen Diamond DA40NG -koneemme painaa 1310 kg), ja sillä voit ottaa kerralla korkeintaan 3 matkustajaa kyytiin. Suosittelemme yleensä koko PPL-kurssin suorittamista, mutta jos terveydentilasi estää PPL-lupakirjaan vaaditun luokan 2 medikaalin saamisen, tiedustele ilmailulääkäriltä voisitko kuitenkin saada luokan LAPL medikaalin!

Yksityislentäjän lupakirja PPL(A)

Lyhenne PPL(A) tulee yksityislentäjän lentolupakirjan englanninkielisestä nimestä (Private Pilot Licence, Aeroplanes). Yhteiseurooppalainen PPL(A)-lupakirja on voimassa myös Euroopan ulkopuolella, sillä se on myös kansainvälisen ICAO-standardin mukainen. Lentolupakirjan myöntää Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficom.