Ammattilentäjäksi

  • Diamond Cadet —
    Liikennelentäjäkurssi mittatilauksena

    Täysi paketti ansiolentäjän ammattiin, juuri sinun lähtökohdistasi.

Liikennelentäjän työ on tarkkuutta ja hermoja vaativaa, mutta koulutukseen päästäksesi tarvitset vain normaalin perusterveyden – sekä runsaasti innokkuutta ja tavoitteita tähdätä korkealle. Testaamme matematiikan, fysiikan ja kielitaitosi omassa valintakokeessamme. Jos sinulta löytyy tahtoa olla parhaista paras, olet oikea henkilö ohjelmaamme.

Aeropolen Diamond Cadet -liikennelentäjän opintolinja eli ab-initio ATPL-ohjelma on koulutuspaketti, joka mukautetaan juuri sinun tarpeisiisi ja edistymistahtiisi sopivaksi. Ammattitaitoiset lennonopettajamme sekä huippumoderni kalustomme takaavat koulutuksen, jossa sinua valmennetaan nykyaikaisten lentokoneiden lasiohjaamomittaristojen vaatimuksiin jo koulutuksen alusta lähtien. Voit opiskella sekä suomeksi että englanniksi. Koulutuksen tavoitekesto on 15–24 kk taustastasi riippuen. Ilman minkäänlaista aiempaa kosketusta ilmailualaan tai lentämiseen, 21-24 kk on hyvä tavoitekesto. Opiskelu on mahdollista osin etäopintoina ja jopa joiltain osin työn ohella, mutta elämän- ja omien aikataulujen hallintakyky on tällöin oleellista. Koulutuksen maksimikesto on 36 kk.

Pääsyvaatimukset

Ikä Vähintään 16 vuotta. (Suositus: vähintään 17 vuotta.)

Kielitaito Hyvä englannin kielen taito*

Matematiikka Lukion lyhyt oppimäärä tai vastaavat tiedot on suositeltavaa*

Fysiikka Lukion fysiikan syventävä oppimäärä tai vastaavat tiedot on suositeltavaa*

Terveys Normaali perusterveys riittää ilmailulääkärin terveystarkastuksessa. Silmälasitkaan eivät yleensä ole este, kunhan näkö on laseilla korjattuna normaali. Tarkemman tulkinnan tekee aina ilmailulääkäri, emmekä Aeropolella ota kantaa yksittäistapauksiin. Jos terveys askarruttaa, aloita käymällä ilmailulääkärin terveystarkastuksessa!

Rahoitus Ennen hakemista kannattaa miettiä kurssin rahoitusta. Autamme mielellämme vaihtoehtojen kartoittamisessa.

Lentokokemus Aiempaa lentokokemusta ei tarvita. Aiempi kokemus, esim. PPL-lupakirja, on kuitenkin mahdollista lukea hyväksi osasuoritukseksi. Tarkastelemme hyvitykset  tapauskohtaisesti.

* Koulutuksen aloittaminen ei edellytä mitään suoritettuja tutkintoja vaan tärkeintä on, että hakijalla on valmius lentämisen teorian ymmärtämiseen. Valmiudet varmistavien tutkintojen puuttuessa hakijan tiedot testataan erillisellä kokeella.

Kuinka haet kurssille

Haku liikennelentäjän koulutusohjelmaan on auki. Käsittelemme hakemukset saapumisjärjestyksessä. Aloituksesta sovitaan hyväksyttyjen hakijoiden kanssa yksilöllisesti. Hakuprosessi kestää noin 2-3 viikkoa.

1 Täytä hakulomake
2 Paperivalinta hakulomakkeiden perusteella
3 Soveltuvuuskoe ja haastattelu
4 Psykologinen soveltuvuusarviointi*
5 Ilmailulääketieteellinen tarkastus (medical luokka 1)*
6 Lopullinen valinta ja koulutussopimuksen allekirjoittaminen

* Soveltuvuusarviointi laskutetaan etukäteen (550 EUR). Lääketieteellinen tarkastus ei sisälly kurssihintaan (n. 1500 EUR).

Mitä kurssi sisältää

Koulutusohjelman hinta sisältää kaiken tarvitsemasi koulutuksen lentoyhtiöön työllistyäksesi: teoria- ja lennonopetuksen, lentotunnit, oppimateriaalit, oppitunnit, kartat ja muut tarvikkeet sekä varusteet.

Aeropolen Diamond Cadet -ohjelman hintaan sisältyy myös aktiivivaimennuksella varustetut henkilökohtaiset lentokuulokkeet (headset), jotta voimme taata sinulle parhaan mahdollisen oppimisympäristön.

Autamme myös suuressa osassa viranomaisbyrokratiaa (esim. lupakirja-anomukset), mutta kolmannen osapuolen maksut (mm. ilmailulääkärin tarkastus, tarkastuslentäjän palkkiot sekä laskeutumis- ja navigointimaksut) eivät sisälly koulutusohjelman hintaan – kerromme mielellämme lisää! Yksityiskohtaiset ehdot käyvät ilmi koulutussopimuksesta, jollaiseen jokaisen oppilaan on sitouduttava ennen koulutuksen aloittamista.

Kurssin rahoitus

Koulutusohjelma on yksityisrahoitteinen. Suosittelemme kääntymistä oman asiointipankkisi puoleen. Tietyissä erityistapauksissa myös aikuiskoulutustuki voi olla mahdollinen. Sopimuksen solmimisen yhteydessä maksat aloitusmaksun (15% ohjelman hinnasta), minkä jälkeen loppuosa maksetaan kuukausierissä. Oppilaamme ovat pääsääntöisesti oikeutettuja Kelan opintotukeen.

Koulutusohjelmaan hakiessasi sinun kannattaa aloittaa rahoituksen selvittäminen mahdollisimman nopeasti. Rahoitusta ei tarvitse nostaa ennen koulutukseen hyväksymistä, vaan riittää että olet varmistanut rahoituskelpoisuutesi ennen hakemista. Suosittelemme käymään ilmailulääkärin tarkastuksessa ennen sopimuksen solmimista.

Ota meihin yhteyttä jos rahoituksen hakeminen askarruttaa.

Aeropole oli erittäin joustava vaihtoehto lentokoulutukselle ja vastasi tarpeisiini erinomaisesti. Opettajilla on vaihtelevaa taustaa sotilas-, charter- ja liikenneilmailusta, ja opin kaikilta jotain. Mahdollisuus ulkomailla lentämiseen jo koulutuksen aikaisessa vaiheessa valmisti minut hyvin toimimaan erilaisten lennonjohtomenetelmien (ja aksenttien!) kanssa.

Tällä hetkellä lennän yksityissuihkukonetta saksalaiselle tilauslentoyhtiölle, ja tunnen olevani unelmatyössäni. Jos pidät matkustamisesta ja haluat nähdä maailmaa, voin ehdottomasti suositella hakeutumista bisnesjettien pariin. Jo ensimmäisten kuukausien aikana yövyin mm. Lontoossa, Pariisissa, Venetsiassa, Nizzassa, Zurichissa ja Genevassa. Aeropolelta saamani koulutuksen jälkeen siirtyminen lentäjänä työskentelyyn on ollut helppoa ja stressitöntä.

Valitsin Aeropolen koska kokonaisuus oli minulle erittäin sopiva. Parasta oli se, että opettajat ottavat työnsä opettajina tosissaan ja kannustavat oppilasta koko ajan oppimaan uutta. Lennot ulkomaille kasvattivat itsetuntoa, ja mukavuusalue laajeni Suomen kenttien ulkopuolelle. Suosittelen Aeropolea, jos haluat opiskella itsellesi sopivan aikataulun mukaan, vaikka työn ohella. Jos arvostaa hyvää yhteishenkeä ja sitä että sinua kohdellaan yksilönä, Aeropole on koulusi!

Moderni koulutusympäristö, rento ilmapiiri, ystävällinen ja ammattimainen palvelu: näiden takia valitsin juuri Aeropolen suomalaisista lentokouluista. Opiskelut etenivät yksilöllisesti omaan vauhtiin, ja asiakkaan toiveet, aikataulut ja kehitysideat huomioitiin. Aeropole tarjosi myös vastuutehtäviä opintojen ohella. Kannattaa hakea Aeropolelle, koska pääset itse vaikuttamaan opiskeluihin ja toiveitasi kuunnellaan. Opiskelu voi olla myös hauskaa!

Valitsin Aeropolen sijainnin, ammattimaisen vaikutelman sekä ystävällisen ja nopean asiakaspalvelun vuoksi. Mahdollisuus vaikuttaa opintojen etenemistahtiin oli myös suuri etu, sillä kävin koulun ohessa töissä. Jos omiin aikatauluihin sopii, Aeropolella koulutus saadaan suoritettua hyvin nopeasti. Koulutuksessa parasta oli  lennonopettajat, jotka huomioivat minut yksilönä. Opettajat ovat vaativia, jotta oppilaasta kehittyisi mahdollisimman ammattimainen lentäjä, mutta samaan aikaan Aeropolella oppilaita kohdellaan asiakkaina. Koulutuksen alussa annetut lupaukset pitivät loppuun saakka. Tuki sekä vinkit työnhaussa ja muissa käytännön asioissa ovat myös etu, joita ei varmasti monesta muusta koulusta saa.

”Studying at Aeropole gave me good readiness for a career as an airline pilot. The school provided me good flying skills and solid theoretical knowledge, not forgetting the problem-solving skills and ability to adapt to new situations by developing myself independently.

Hard work and motivation are the keys to success in the world of commercial aviation. After my graduation, I got employed immediately as a junior flight instructor at Aeropole. After good six months of instructing, the journey took me to the right-hand seat of an airliner.”

Pidin erityisesti uniikeista ja mittaamattoman arvokkaista kokemuksista käytännön koulutuksen aikana. Aeropolella en ollut rajoitettu koulun päättämiin lentoreitteihin ja aikatauluihin, joka on tyypillistä muille lentokouluille. Koulutuksen loppuun mennessä lokikirjastani löytyi 43 lentokenttää kuudessa maassa. Aeropolen kalusto tarjosi laajasti kokemusta myös erilaisista lentokoneista.

Moderni ja hyvin hoidettu laivasto sekä kokeneet opettajat varmistavat turvallisen ja sujuvan koulutuksen!

Kurssin sisältö

Private Pilot Licence (PPL)
Flight instruction 46 hours flying with 130 h instruction Theoretical studies ca. 75 h self-study, ca. 25 h classroom instruction
PPL Skill Test PPL Theory Examination
Preparing for ATPL Flight Training Module
Night Flying (NF) 5 h flying at night, 15 h instruction. Visual night flying qualification. ATPL Theory ca. 650 study hours. Approximately 85% self-study and 15 % classroom instruction. All theoretical studies can be done at your own pace. Subjects:
– Flight Procedures
– Aerodynamics and Principles of Flight
– Aircraft instruments
– Navigation
– Meteorology
– Radiotelephony
– Flight Planning
– Aeroplane Performance
– Aeroplane Systems and Structures
– Human Performance
– Air Law
Aeropole Diamond Cadet Experience Up to 100 flight hours of experience building as a pilot in command. Guided Flying missions and optional additional training:
– Seaplane rating (at additional cost)
– Aerobatic flying (at additional cost)
– Cross-country flying in Europe
ATPL Flight Training Module
Basic Instrument Module (BIM) 10 flight hours. Basics of instrument flying. ATPL Theory (continued)
Instrument Rating (IR) 40 flight hours. Instrument flying course:
– applied instrument flying
– cross country on instruments
– instrument flying procedures
Commercial Pilot Licence (CPL) 15 flight hours of commercial pilot training.
Multi-Engine Piston (MEP) 11 flight hours, 10 h theory. Flying with multiengine aircraft, in normal and emergency operations. ME piston class rating.
CPL, IR and MEP Skill Tests ATPL Theory Examination
Advanced Upset Prevention and Recovery Training (A-UPRT) 3 flight hours, 6 hours theory.
– What leads to an aircraft upset
– How to recover an aircraft safely from unusual attitudes
Multi-Crew Co-operation (MCC) 20 flight hours, 25 h theory. Crew coordination training. Acting as a pilot in a muti-pilot crew. Jet orientation and basics of airline procedures.

Koulutuspaikka

Diamond Cadet -koulutusohjelma tarjoaa sinulle joustavuutta myös opiskelupaikkakuntasi suhteen. Aeropolella on modernit lentokoulutuskeskukset Lahti-Vesivehmaan, Tampere-Pirkkalan sekä Tanskan Aalborgin ja Roskilden lentoasemilla. Edistynyt, ammattilaistasoon tähtäävä käytännön lennonopetus annetaan Suomessa Tampere-Pirkkalan koulutuskeskuksessa johtuen mm. saatavilla olevista mittarilähestymismenetelmistä ja lennonjohtopalvelusta.

Koulutuksen alkuvaiheessa sinulla on kuitenkin mahdollisuus vaikuttaa koulutuspaikkaasi. Suurin osa Diamond Cadet -koulutusohjelman opiskelijoista aloittaa lentäjäopintonsa noin 6–9 kuukauden mittaisella intensiivijaksolla Lahti-Vesivehmaan toimipisteessä suorittamalla yksityislentäjän lupakirjan (PPL) ja keräämällä kokemusta päällikkölentojen muodossa. Lahti-Vesivehmaalla yksityislentäjän lupakirjan suorittaminen onkin laskeutumismaksujen osalta opiskelijalle kustannustehokkain vaihtoehto: PPL-kurssilla laskeutumisia tulee paljon, ja Vesivehmaan kentällä oppilaan ei tarvitse maksaa jokaisesta laskeutumisesta erikseen.

Osa oppilaista haluaa suorittaa koko koulutuksen yhdessä paikassa esimerkiksi työ- tai perhesyistä johtuen. Heille koulutuspaikkana toimii alusta alkaen Tampere-Pirkkalan koulutuskeskus. Kerromme mielellämme hakuprosessin aikana kustannuseroista tarkemmin, jotta voit valita itsellesi sopivan koulutuskeskuksen!

Halukkaille lentäjäopiskelijoille tarjoamme myös mahdollisuuden suorittaa osan opinnoista Tanskassa (Aalborg ja/tai Roskilde). Jos ulkomailla opiskeleminen kiinnostaa heti koulutuksen alussa, mainitsethan tästä hakuprosessin yhteydessä.