Kurssille haku, valintaprosessi ja koulutuksen rahoitus
Miten voin hakea ammattilentäjäkoulutukseen?
Täyttämällä hakulomakkeen. Jos hakemuksesi hyväksytään, kutsumme sinut haastatteluun ja testeihin haluamaasi opetuspaikkaan.
Miten usein järjestätte haun?
Vuoden jokaisena päivänä! Emme odotuta sinua turhaan. Hakumme on jatkuva, eli hakuprosessi alkaa hakemuksen täyttämisellä. Käsittelemme jokaisen kurssihakemuksen välittömästi ja valintamenettelyn kesto on 1-3 viikkoa. Kurssin voi aloittaa välittömästi onnistuneen valintamenettelyn päätteeksi.
Aeropolella saatat ehtiä jopa valmistumaan 15-20 kk mittaiselta kurssilta ennen kuin toisen oppilaitoksen kurssi olisi edes alkanut!
Onko niin, että kurssille ei vaadita mitään aikaisempia tutkintoja?
Kyllä. Mitään tutkintotodistuksia ei tarvita, mutta sinulla tulee olla riittävät (yläasteen tasoa vastaava) matematiikan ja fysiikan taidot. Lisäksi englannin kielen taitojen tulee olla riittävät opiskeluun ja työskentelyyn alalla. Testaamme nämä valintaprosessissa. Ylioppilastutkinto tai toisen tai kolmannen asteen tutkinto katsotaan kuitenkin eduksesi, mikäli sinulla sellainen on esittää.
Teettekö hakijoista psykologisen arvioinnin?
Testaamme kaikkien ammattilentäjäkoulutukseen hakevien soveltuvuuden koulutukseen ja ammattiin. Yksityislentäjäkoulutukseen hakijoita ei testata. Lupaamme ilmailualalle sen minkä sinullekin: me tuotamme vain parasta laatua. Testaus hyvitetään kurssin hinnasta, jos sinut hyväksytään kurssille. Muussa tapauksessa veloitamme soveltuvuusarvioinnista 550 euroa (sis. alv 24 %).
Mitkä ovat vaatimukset ammattilentäjäkoulutukseen hakemiseen?
Diamond Cadet ATPL-koulutukseen tarvitset matematiikassa ja fysiikassa taidot, jotka vastaavat lukion opetusta, sekä hyvän puhutun ja kirjoitetun englannin kielen taidon.
Englannin kielessä sinun täytyy osoittaa testissä ylemmän keskitason taidot. Sinun tulisi siis olla englannin hallinnassa hyvä, muttei täydellinen, ja kyetä käyttämään englantia sujuvasti ja tarkasti. Kykenet käyttämään englantia arkisissa tilanteissa, ja kykenet myös pitkiin keskusteluihin. Sinulla on laaja sanasto, ja jos et muista tai tiedä jotain sanaa, kykenet selittämään merkityksen muulla tavoin. CEFR-taso B2; IELTS score 5.5; TOEFL iBT score 80; TOEIC score 650; Cambridge FCE tai parempi vaaditaan kansainvälisiltä opiskelijoilta.
Testaamme kaikkien haastatteluun kutsuttujen hakijoiden edellämainitut taidot ennen valintaa. Hakeaksesi koulutukseen täytä hakulomake.
Saako teidän kauttanne rahoitusta?
Aeropole ei tarjoa rahoitusta koulutukseensa, mutta tarjoamme mahdollisuuden korottomaan osamaksuun. Maksut voi suorittaa osissa jaettuna 3-12 maksuerään. Asiakkaamme tyypillisesti järjestävät rahoituksen oman pankkinsa kanssa tai järjestävät rahoituksen omilla ansioilla tai lähipiiriltään. Huomioithan, että tarvitset pankkilainaa varten riittävät vakuudet, tyypillisesti koko lainamäärälle.
Voinko työskennellä opintojeni aikana?
Työnteko opintojen ohella on täysin mahdollista etäopiskeluteorioidemme ja joustavien aikataulujemme ansiosta. Varsinkin tämä soveltuu yksityislentäjän koulutukseen. Huomioi kuitenkin, että tarvitset myös lepoa ja koulutuspäivinä sinun tulee olla läsnä, jotta opintosi edistyvät. Raskas tai henkisesti vaativa työskentely voi hidastaa opintojasi.
Onko teillä rahoitussopimusta jonkin pankin kanssa?
Meillä ei ole yhteistyösopimusta pankkien kanssa. Asiakkaamme järjestävät rahoituksen oman pankkinsa kanssa tai saavat rahoituksen lähipiiristään. Suosittelemme kääntymään ensisijaisesti oman asiointipankkisi puoleen.
Kuinka usein teillä alkaa kurssi? Joudunko odottamaan kurssin alkamista?
Et joudu odottamaan, emme jonotuta asiakkaitamme. Kurssit alkavat vuoden jokaisena päivänä. Toisin kuin muut lentokoulut tekevät, meillä Aeropolella räätälöimme koulutuksen aloituksen jokaiselle hakijalle yksilöllisesti. Haku on jatkuva, ja kurssin voit aloittaa heti kun valintaprosessi on päättynyt onnistuneesti. Valintaprosessi kestää 1-3 viikkoa. Valintaprosessi alkaa hakulomakkeen jättämisellä.
Koska itse koulutus kestää vain noin 18-24 kk tarkoittaa tämä sitä, että Aeropolella ehdit valmistumaan ammattilentäjäksi ennen kuin toisten lento-oppilaitosten valinnat ovat edes päättyneet ja/tai koulutus alkanut!
Otatteko kansainvälisiä opiskelijoita?
Kyllä otamme. Meillä on monia kansainvälisiä opiskelijoita ja kokemusta monista eri lupaviranomaisista. Sinun täytyy kuitenkin itse järjestää asuminen, matkustus ja tarvittavat matkustusasiakirjat (esim. Schengen-viisumi EU:n ulkopuolelta). Me huolehdimme koulutuksen järjestämisestä. Suomen passi ei ole tarpeen saadaksesi Suomen ilmailuviranomaisen myöntämän EASA-lentolupakirjan.
Kaikkien opiskelijoiden, joilla ei ole EU-maan (tai niihin rinnastettavan maan) kansalaisuutta, pitää hakea oleskelulupaa Suomessa koko koulutuksensa ajaksi. Me toimitamme koulutukseenhyväksymiskirjeen tätä tarkoitusta varten. EU-kansalaiset (ja heihin rinnastettavat) eivät tarvitse oleskelulupaa, mutta heidän tulee rekisteröidä oleskeluoikeutensa maistraatissa, jos oleskelu kestää yli kolme kuukautta. Lisätietoa viisumeista ja maahanmuuttoasioista saat Maahanmuuttovirastolta ja omasta lähetystöstäsi.
Pitääkö varusmiespalvelus olla suoritettuna ennen kurssille hakemista?
Ei tarvitse. Miehillä varusmiespalveluksen suorittaminen tai vapautus palveluksesta on yleensä vaatimus työnantajille, mutta kurssille voi hakea vaikka varusmiespalvelus on suorittamatta. Voit jopa opiskella varusmiespalveluksen aikana räätälöidyn, henkilökohtaisen opintosuunnitelmamme ja etäteoriaopetuksen ansiosta. Kysy meiltä, niin kerromme lisää mahdollisuuksistasi.
Minkälainen on valmistuneiden työllistyminen?
Lähes kaikki oppilaamme ovat työllistyneet lentoyhtiöihin alle 12 kuukauden sisällä valmistumisesta. Tutustu heidän työpaikkoihinsa täällä.
Terveys ja fyysiset vaatimukset
Teettekö hakijoista psykologisen arvioinnin?
Testaamme kaikkien ammattilentäjäkoulutukseen hakevien soveltuvuuden koulutukseen ja ammattiin. Yksityislentäjäkoulutukseen hakijoita ei testata. Lupaamme ilmailualalle sen minkä sinullekin: me tuotamme vain parasta laatua. Testaus on maksuton, jos sinut hyväksytään kurssille. Veloitamme soveltuvuusarvioinnista 550 euroa (sis. alv 24%), joka hyvitetään hyväksytyille oppilaille kurssihinnassa.
Onko lentäjillä fyysisiä kokorajoja?
Ei suinkaan. Otamme koulutukseen henkilöitä pituuteen ja painoon katsomatta. Suosittelemme kuitenkin hyvää peruskuntoa. Lentokoneisiimme mahtuu henkilöt aina 195 cm pituuteen asti, ja tarvittaessa voit tulla koeistumaan koneemme.
Käytän silmälaseja. Voiko minusta tulla lentäjä?
Tietysti! Nykyaikaiset ohjaamot ovat ilmastoituja, ja näön korjaaminen normaaliksi laseilla on täysin sallittua. Jopa heikentynyt värinäkö voidaan tietyin edellytyksin sallia. Lopullisen vastauksen saamiseksi tarvitset kuitenkin hyväksytyn ilmailulääkärin tutkimuksen. Annamme mielellämme lääkäreiden yhteystietoja.
Olen perusterve, mutta minulla on astma. Voinko hakea?
Suosittelemme kääntymään ilmailulääketieteen keskusksen puoleen. He tietävät asiantuntijoina parhaiten ja määrittelevät, täytätkö lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen myöntämisehdot. Löydät lisätietoja ja yhteystiedot Traficomin sivuilta.
Minulla on keliakia, voinko hakea?
Suosittelemme kääntymään ilmailulääketieteen keskusksen puoleen. He tietävät asiantuntijoina parhaiten ja määrittelevät, täytätkö lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen myöntämisehdot. Löydät lisätietoja ja yhteystiedot Traficomin sivuilta.
Opiskelu
Järjestättekö asumista opiskelijoille?
Autamme parhaamme mukaan asunnon löytämisessä, mutta viime kädessä vastuu on oppilaalla itsellään. Asuminen koulutuskeskustemme läheisyydessä maksaa tyypillisesti 350–700 euroa kuussa.
Järjestättekö opetusta englanniksi?
Absolutely. Kaikki opiskelumateriaalimme on englanniksi. Lennonopetusta saat englanniksi tai suomeksi, ja opettajamme puhuvat myös ruotsia, ranskaa ja muita kieliä. Mukautamme opetusta tarpeesi mukaan. Huomioi lisäksi, että englannin osaaminen on vaatimus kaikilla kursseillamme.
Saanko opinnoistani Kelan opintotukea?
Kyllä. Diamond Cadet -oppilaamme ovat oikeutettuja Kelan opintotukeen ja ateria-alennuksiin; myös muut kuin Suomen kansalaiset tietyin edellytyksin. Lisäksi voit matkustaa joukkoliikenteessä opiskelijahintaisilla lipuilla.
Kuinka kauan ammattilentäjäksi opiskeleminen kestää?
Keskimäärin ammattilentäjäkurssin kesto on noin 18-24 kuukautta. Kurssin kesto on yksilöllinen riippuen oppilaan omasta motivaatiosta ja opiskelutahdista, koulutuskeskuksen sijainnista (ilmasto) sekä opiskeluun käytettävissä olevasta ajasta.
Luvat ja työllisyys
Voinko työskennellä lentäjänä yksityislentäjän lupakirjalla?
Ei, se olisi laitonta. Työksesi lentämiseen tarvitset ammattilentäjän lupakirjan. Jos sinulla on jo yksityislentäjän lupakirja (PPL), voit hakea ammattilentäjän moduulikurssillemme (CPL), tai ilman aiempaa kokemusta aloittaa Diamond Cadet -liikennelentäjäkoulutuksemme.
Minulla on jo lupakirja, mutta se on vanhentunut. Miten voin uusia sen?
Ei hätää, lupakirjojen uusiminen on erikoisalaamme. Tarvitset jonkin verran kertauskoulutuslentoja ja simulaattorilentoja sekä tarkastuslennon. Tarvittu määrä koulutusta riippuu kokemuksestasi, lupasi tasosta ja lupien päättymisen ajankohdasta. Jos luvan päättymisestä on yli kolme vuotta, tarvitset enemmän opetusta. Valmistelemme sinulle räätälöidyn koulutussuunnitelman, jolla järjestämme sinut takaisin taivaalle. Kunhan toimitat meille skannatun kopion lupakirjastasi ja lokikirjasi kolme viimeisintä sivua, annamme sinulle kohdennetun tarjouksen.
Ammatti- ja mittarilentäjille: Huomioi, että jos mittarilentokelpuutuksesi vanhentumisesta on yli 7 vuotta, sinun pitää suorittaa myös ATPL-teoriat uudelleen.
Minulla on muu kuin eurooppalainen lupakirja. Miten saan muunnettua sen eurooppalaiseksi?
Me hoidamme. Euroopan lentoturvallisuusviraston EASAn vaatimukset ovat tiukat, mutta me hoidamme, että saat itsellesi hyvin halutun EASA-lupakirjan. Lupakirjasi myöntäjämaasta ja lentokokemuksestasi riippuen tarvitset teoriakoulutusta, lennonopetusta ja taitokokeen lentokoneella tai simulaattorilla. Kunhan toimitat meille skannatun kopion lupakirjastasi ja lokikirjasi kolme viimeisintä sivua, annamme sinulle kohdennetun tarjouksen. Tyypillisesti tarvitset koko ATPL-teoriakurssin, ja ATPL-etäteoriamme soveltuu siihen varsin hyvin. Meillä on jo kokemusta FAA:n (Yhdysvallat), Venäjän, Australian, Etelä-Afrikan ja Brasilian lupakirjojen konversiokoulutuksesta.
Minkälainen tilanne lentäjien työmarkkinoilla on?
Ilmailuala on kasvanut ja jatkaa varmasti pandemian jälkeenkin kasvuaan maailmanlaajuisesti keskimäärin noin 5 % vuodessa. Määrätietoisille lentäjille, jotka ovat hyviä kielissä ja taitavia lentämään ja jotka ovat valmiita matkustamaan työnsä perässä, löytyy kyllä töitä. Aeropole tunnetaan koulutuksen korkeasta tasostaan, ja Aeropolelta valmistutaan ns. ”frozen ATPL” -lupakirjalla, joka ei sido mihinkään tiettyyn lentoyhtiöön tai yksittäiseen konetyyppiin. Se on siten ns. MPL-lupakirjaa selvästi monikäyttöisempi ja sallii vapauden työmarkkinoilla. Suomalaisella ilmailukoulutuksella on hyvä maine, ja eurooppalaiset ja pohjoismaiset lentäjät ovat arvostettuja alalla. Aeropolen tavoitteena on olla Pohjoismaiden paras lentokoulu, ja lentoyhtiöt ovat sen jo noteeranneet.
Koronapandemian negatiiviset vaikutukset ovat kiistattomat, mutta tällä hetkellä (kesäkuu 2022) ilmailuala palautuu voimakkaasti – moni koronapandemian aikana valmistuneista opiskelijoistamme työskentelee jo matkustajalentokoneen perämiehenä! Koronan aikana lentoyhtiöiden vanhemmista lentäjistä monet lähtivät varhaistetulle eläkkeelle eivätkä koskaan enää palaa lentotyön pariin. Arviomme mukaan 2-3 vuoden päästä valmistuvat ovat hyvässä asemassa kasvun kiihtyessä. Silloin uran alkuvaiheessa olevat pilotit, joilla on taidot ja tiedot tuoreena muistissa ja lupakirjat ja kelpuutukset voimassa, ovat työmarkkinoilla kilpailukykyisempiä kuin monet jo kokeneemmat mutta pari vuotta syrjässä olleet.
Mihin Aeropolen oppilaat ovat työllistyneet?
Oppilaamme ovat työllistyneet moniin eurooppalaisiin lentoyhtiöihin, kuten Finnair, Ryanair, Norra, Norwegian, SAS ja CityJet. Silloin tällöin otamme myös parhaita oppilaitamme töihin lennonopettajiksi, jos opettajan ura kiinnostaa. Töitä hakevana lentäjänä koko maailma on sinulle avoin!
ATPL/IR/CPL-teoriat
Vanhenevatko teoriaopintoni?
Yleisesti ottaen periaate on, että IR- ja CPL-teoriat säilyvät voimassa 3 vuotta hyväksytyistä viranomaisen (Traficom) kokeista. Koko IR- tai CPL-koulutus tulee siis saattaa päätökseen lentokoetta ja anomuksen lähettämistä myöten 3 vuodessa — toisaalta teoriakurssin aloitusajankohta ei tässä suhteessa ole määräävä.
Koulutuksen jälkeen ATPL-teoriat ATPL-lupakirjaa varten eivät koskaan vanhene, jos vain pitää CPL/IR:n voimassa, ja senkin IR-kelpuutuksen vanhenemisesta on vielä 7 vuotta aikaa uusia IR.
Paljonko Traficomin kokeet maksavat?
Traficomin koemaksu vuonna 2021 on 59 eur per aine, joita on ATPL-tasolla 14, CPL-tasolla 13 ja IR-tasolla 7. Traficom käyttää yhden oppiaineen kokeesta nimitystä osakoe — heille koko kurssipaketti on yksi iso koe.
Mitä aineita kuuluu mihinkin teoriaoppimäärään (IR/CPL/ATPL)?
Käytämme EASA Part-FCL:n jaottelua (alla). Vaikka kutakin teoriakurssia tarjotaan erikseen, ovat nämä kolme kurssia oppimäärältään hyvinkin päällekkäisiä. Ks. taulukko vaadituista aineista alla. Kunkin aineen osalta voi olla tiettyjä eroja kurssien välillä — esimerkiksi yhtäältä VFR/IFR Communications on kaikille sama, mutta toisaalta CPL-lentäjän ei tarvitse tuntea yliäänilentämisen lennonteoriaa tai Atlantin ylitykseen liittyviä menetelmiä. Ruksi allaolevassa taulukossa ei siis tarkoita samaa sisältöä eri kurssien/tasojen (ATPL/CPL/IR) osalta. Nämä erot käyvät tarkemmin selväksi kurssilla.
Yleisesti ottaen voimme suositella koko ATPL-teoriapaketin suorittamista sellaisille asiakkaille, jotka joko jossain vaiheessa saattaisivat ammattilentäjiksi ryhtyä tai jotka muuten vain ovat keskimääräistä kiinnostuneempia tai nopeammin oppivia/helpommin teoria-asioita omaksuvia. Tämä vaatii kuitenkin opiskelua ja siten aikaa. Valitse CPL ja/tai IR, jos olet aivan varma että ATPL-todistuksella et koskaan mitään tee tai jos haluat päästä helpoimmalla tavalla. Jos tavoitteenasi on töiden ohessa hankkia IR-kelpuutus PPL-lupakirjaasi ilman sen suurempaa mielenkiintoa ammattilentämiseen, on suositeltavaa valita pelkkä IR.
Alla koodi “GS” tarkoittaa Ground Schoolia (lähiopetuskerta) ja viittaa oppiaineiden jakoon eri lähiopetuskerroille. Sillä, missä järjestyksessä osallistut eri lähiopetuskerroille, ei sinänsä ole väliä. Valitset itse päivämäärät jotka sinulle parhaiten sopivat. Kunhan vain varmistut, että kullekin lähiopetuskerralle olet valmentautunut opiskelemalla oikeita aineita ja että rupeaman päätteeksi olet osallistunut lähiopetukseen jokaisen aineen osalta.
Voit tehdä viranomaiskokeet eri aineisiin liittyen välittömästi vastaavan lähiopetuskerran jälkeen olettaen, että olet päässyt koulumme loppukokeesta läpi vastaavien aineiden osalta — itse asiassa on suositeltavaa käydä tenttimässä viranomaiskokeet heti, vielä kun asia on tuoreessa muistissa.
GS | Koodi | Aine | ATPL(A) | CPL(A) | IR(A/H) |
#1 | 010 | ILMAILUN SÄÄDÖKSET JA LENNONJOHTOMENETELMÄT |
x |
x |
x |
#3 | 021 | ILMA-ALUKSEN YLEISTUNTEMUS – RAKENNE JA JÄRJESTELMÄT, SÄHKÖJÄRJESTELMÄT, VOIMALAITTEET, HÄTÄVARUSTEET |
x |
x |
|
#3 | 022 | ILMA-ALUKSEN YLEISTUNTEMUS – MITTARIT |
x |
x |
x |
#2 | 031 | MASSA JA MASSAKESKIÖ– LENTOKONEET |
x |
x |
|
032 | LENTOKONEEN SUORITUSARVOT |
x |
x |
||
#3 | 033 | LENNON SUUNNITTELU JA SEURANTA |
x |
x |
x |
#2 | 040 | IHMISEN SUORITUSKYKY |
x |
x |
x |
#1 | 050 | SÄÄOPPI |
x |
x |
x |
#2 | 061 | YLEINEN LENTOSUUNNISTUS |
x |
x |
|
#2 | 062 | RADIOSUUNNISTUS |
x |
x |
x |
#1 | 070 | LENTOTOIMINTA |
x |
x |
|
#2 | 081 | LENNONTEORIA – LENTOKONEET |
x |
x |
|
#1 | 091 | VFR-RADIOPUHELINLIIKENNE |
x |
x |
|
#1 | 092 | IFR-RADIOPUHELINLIIKENNE |
x |
|
x |
Yksityislentäjän koulutus
Mitä koulutus maksaa?
Hinnastosta löydät kaikki kurssihintamme.
Kurssihintamme eivät sisällä kolmansille osapuolille maksettavia maksuja, joita LAPL- ja PPL-kurssien aikana kertyy noin 1000-2000 euroa. Suurin osa näistä kustannuksista syntyy Finavian kenttien laskeutumismaksuista. Voimme minimoida kulujen määrän suunnittelemalla koulutupaikka ja -ajankohtaa siten, että maksuja kertyy mahdollisimman vähän. Kerromme mielellämme lisää aiheesta!
Kuinka usein minun täytyy lentää pitääkseni PPL-lupakirjani voimassa?
In principle the licence is for life and even if you had several years of non-flying in between, you will never need to take the full PPL course again. There are certain administrative limits and chores though to go through every 2 years at minimum to keep the licence fully in effect. In practice you just need to be aware that if fly very little, the longer — we are talking about years, not months — you have not exercised the rights of your licence, the more you will need to do to freshen up your knowledge and skills in order to bring the licence back alive again:
- If you fly 12 hours or more every year, you can benefit from the easiest option of all to renew the rights of your licence every 2 years, for the 2 years to come. One school flight of minimum 1 hour with an instructor is all you need then. See Extending the SEP rating.
- If you have not flown the 12 hours prior to the end of the 2-year period, you will need to take a proficiency check with a flight examiner instead of just a school flight with an instructor — the same type of “check ride” that you take in the end of your PPL training to get your initial licence. In practice, this is not much different from the above option.
- The paper you get from the authorities needs to be reissued every 5 years, but that is a simple administrative procedure and not subject to any minimum flight hours.
- If that paper licence has been expired for more than 5 years, you will need to resit a couple of the theoretical exams in addition to taking the “check ride” with a flight examiner. (At the end of your theoretical PPL training, you will need to sit 9 theoretical exams, so rest of those you still don’t need to retake.) Obviously, to then be ready for the “check ride” (skill test), you will need a couple of school flights at minimum to be able to confindently pass the skill test.
Perhaps more importantly, you should exercise your judgement and think if, after e.g. 15 months of non-flying you are ready and comfortable taking the controls again, even if technically you were legal to fly. It is an everyday routine for our instructors to accompany low-hour pilots to get up to speed again until they feel comfortable again with a particular aircraft type.
Milloin voin aloittaa LAPL/PPL-opintoni?
Vaikka heti! Kurssi sisältää teorian ja lentokoulutuksen.
Teoriaopinnot ovat etäopiskelua, joten ne voi aloittaa heti koulutussopimuksen allekirjoituksen ja ensimmäisen maksuerän suorituksen jälkeen. Teoriaopintoihin kuuluu myös lopuksi lähiopetusta, jota järjestetään useamman kerran vuodessa. Myös lähiopetus sisältyy kurssin hintaan.
Lennonopetuksen voimme aloittaa heti, kun olet allekirjoittanut koulutussopimuksen ja maksanut ensimmäiset oppituntisi!
Jos teen vain LAPL/PPL-teoriakurssin, kuinka kauan se on voimassa?
PPL-teoriatodistus on voimassa 2 vuotta Traficomin teoriakokeen suorittamisesta tai sen ensimmäisestä osasuorituksesta. Toisin sanoen kurssin lennonopetusosuus tulee suorittaa kahden vuoden kuluessa teoriakokeesta tai tehdä teoriakoe uudelleen (koko kurssia ei tarvitse suorittaa).
Voinko saada suomalaisen LAPL/PPL-lupakirjan, jos en ole Suomen kansalainen?
Voit! Suomen kansalaisuus ei ole vaatimus suomalaisen lupakirjan saamiseksi.
Kuinka kauan kurssi kestää?
PPL-kurssin suoritus vaihtelee paljon sen mukaan, kuinka paljon itse voit käyttää sen suorittamiseen aikaa ja resursseja. Sää vaikuttaa myös jonkin verran, mutta sen kanssa opit elämään. Suomessa kesä harvoin rajoittaa lentämistä, talvi taas useasti rajoittaa. Jos keskityt opiskeluun täyspäiväisesti, saat tehtyä lupakirjan jopa 3 kuukaudessa. Useimmat oppilaamme kuitenkin työskentelevät tai tekevät muita opintoja samanaikaisesti, jolloin kesto on tyypillisemmin 6–12 kuukautta. Ehdottomasti kannattaa pitää tavoitteena opintojen tekemistä alle 18 kuukaudessa.
LAPL-kurssiin sisältyy minimissään 30 lentotuntia verrattuna PPL-kurssin 45 tuntiin, joten sen voi suorittaa hieman lyhyemmässä ajassa.
En puhu suomea. Voinko silti saada lennonopetusta?
Tarjoamme oikein mielellämme opetusta englanniksi, ilmailun maailmankielellä. Lisäksi voimme opettaa sinua suomeksi, ruotsiksi tai ranskaksi, jos haluat. Suomessa ilmailuun et siis tarvitse suomen kielen taitoa – englannilla pärjäät mainiosti.
En puhu englantia. Voinko silti saada lennonopetusta?
Periaatteessa englannin riittävä hallinta on vaatimuksena PPL-kurssillemme, koska opetusmateriaalimme ovat pääasiassa englanniksi. Tarjoamme kuitenkin opetusta myös suomeksi, ruotsiksi ja ranskaksi, ja näillä kielillä löytyy myös opiskelumateriaaleja.
Et tarvitse englannin taitoa Suomessa lentämiseen, jos osaat suomea sujuvasti. Ulkomailla lentäessä englannin osaaminen on kuitenkin pakollista.
Mitkä ovat yksityislentäjän terveysvaatimukset?
Yksityislentäjän terveysvaatimukset ovat samankaltaiset kuin ajokortin saamiseen. Kokorajoituksia ei ole, ja silmälasit eivät ole este. Normaali terveys riittää.
Tarvitset ilmailulääketieteellisen kelpoisuustodistuksen (yleisemmin tunnettu medikaalina) vasta ensimmäiselle yksinlennollesi. Medikaalin myöntää Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valtuutetun ilmailulääkärin tarkastuksen jälkeen. Ensimmäinen tarkastus on voimassa 5 vuotta alle 40-vuotiailla ja sen jälkeen 2 vuotta kerrallaan.
Yksityislentäjän luokan 2 (tai LAPL-lupakirjoille luokka LAPL) kelpoisuuden vaatimukset määritellään EASA Part MEDissä. Katso Traficom sivuilta tarkemmat tiedot.