Esivaatimukset IR- ja CPL-kursseillemme
Seuraava suurempi askel yksityislentäjän lupakirjan (PPL) jo hankkineille on joko mittarilentokelpuutuksen (IR) tai ansiolentäjän lupakirjan (CPL) hankkiminen. Yölentokelpuutuksenhan moni hankkii jo heti PPL:n jälkeen.
Huom: toisin kuin useimmat muut kouluttajat, Aeropole ei vaadi NF-kelpuutusta ennen IR-kelpuutukseen johtavan koulutuksen aloittamista, sen aikana eikä sen jälkeenkään – meille asiakkaan henkilökohtainen tavoite on tärkein.
Part FCL edellyttää alla lueteltuja kokemusvaatimuksia kurssin päätyttyä uutta lupakirjaa (CPL) tai kelpuutusta (IR) hakiessasi. Käytännössä on kuitenkin parasta varmistaa kurssia aloittaessasi, että kurssin jälkeen kyseiset vaatimukset todellakin täyttyvät, sillä suuri osa ko. kokemuksesta kerrytetään kyseisten kurssien ulkopuolella.
Kokemusvaatimukset ansiolentäjän lupakirjaa (CPL) varten
Ennen kurssia sinulla tulee olla:
- PPL-lupakirja.
- 150 tuntia lentokokemusta ohjaajana.
Kurssin jälkeen lähettäessäsi anomuksen Trafiin CPL-lupakirjaasi varten tulee sinulla olla vähintään:
- 200 tuntia kokonaislentokokemusta, joista
- 100 tuntia päällikkönä (PIC).
- 10 tuntia mittarilentokoulutusta (suoritetaan kurssin aikana ellei sinulla jo ole IR-kelpuutusta).
- 20 tuntia matkalentokokemusta päällikkönä, mukaan lukien vähintään yksi 300 NM pituinen, kahdelle eri lentopaikalle tehty matkalentosuoritus.
- Enintään 30 tuntia TMG- tai purjelentokokemusta ilma-aluksen päällikkönä. (Muuta TMG- tai purjelentokokemusta ei lasketa tähän hyväksi; ainoastaan päällikköaika.)
- 18 vuoden ikä.
- Yölentokelpuutus (NF) tai yölentokoulutuksen suorittaminen loppuun Aeropolella.
- Luokan 1 lääketieteellinen kelpoisuustodistus.
Huomaa, että CPL-kurssin aikana lennetyt 25 tuntia (15 tuntia jos sinulla jo on IR-kelpuutus) lasketaan luonnollisesti mukaan yllä mainittuihin vaatimuksiin 200 kokonaistunnin ja 10 mittaritunnin osalta, mutta ne eivät tietenkään kerrytä päällikkökokemustasi.
Kokemusvaatimukset mittarilentokelpuutusta (IR) varten
Ennen IR-kurssia sinulla tulee olla:
- PPL- tai CPL-lupakirja.
Kurssin jälkeen lähettäessäsi anomuksen Trafiin IR-kepuutusta varten tulee sinulla olla vähintään:
- 50 tuntia matkalentokokemusta päällikkönä lentokoneella. IR-kurssiin sisältyvät 50 tuntia (CPL-lupakirjan haltijalle 40 h) eivät kasvata matkalentokokemusta päällikkönä, mutta tätä päällikkökokemusta on muutoin omatoimisesti mahdollista kerätä kurssin rinnalla. Ko. 50 tuntia ei siis välttämättä tarvitse olla ennen kurssin alkua.
- Vähintään luokan 2 lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen kuulokokeen (audiogrammi) kera.
Huom: Part FCL:n mukaan et tarvitse yölentokelpuutusta (NF) ennen IR-kurssia etkä välttämättä edes sen jälkeen. Jos sinulla ei ole NF-kelpuutusta, IR-kelpuutuksesi oikeudet rajoittuvat päiväolosuhteisiin. Niille, jotka eivät näkökyvyn takia NF:ää voi edes saada, tämä uudistus antaa mahdollisuuden hankkia täysi IR-kelpuutus.
Miehistöyhteistyökurssi (MCC)
Ennen MCC-kurssin aloittamista sinulla tulee olla
- jokin monimoottorikelpuutus: käytännössä monimoottoristen mäntämoottorikoneiden luokkakelpuutus (MEP)
- vähintään yksityislentäjän lupakirja lentokoneille (PPL(A)) ja mittarilentokelpuutus (IR): käytännössä suosittelemme ansiolentäjän lupakirjan (CPL) hankkimista ensin sekä ym. monimoottooriluokkaan liitettyjä mittarilento-oikeuksia.
Kurssien aloituspäivämäärät
Kurssit pyörivät jatkuvasti — voit hypätä mukaan milloin vain! Opiskellessasi Aeropolella et ole sidottu lukukausiin tai muiden opiskelijoiden tahtiin, vaan teet teorioiden kotiopiskelun omassa tahdissasi ja tulet lähiopetusjaksoille kun pääset. Käytännön lentokoulutus sovitaan aina sinulle yksilöllisesti.
Muita lisätietoja
Katso vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin. Varmista, että ehdit tehdä koko kurssin aikarajojen puitteissa, olkoonkin että ne ovat väljät.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä ja kerromme lisää.