Kelpuutusten uusiminen ja jatkaminen: mitä aiheesta tulee tietää?

Monelle lentäjälle luokka- ja mittarilentokelpuutusten voimassaolon jatkaminen ja vanhentuneiden uusiminen aiheuttaa harmaita hiuksia. Säännöstöä on paljon, ja toimenpiteet riippuvat myös kyseisestä kelpuutuksesta. Koostimme tietopaketin siitä, mitä sinun tulee nykyisenä tai tulevana lentäjänä aiheesta tietää. Jatkossa myös muistutamme asiakkaitamme, kun kelpuutus on vanhenemassa ja lähetämme ajantasaiset ohjeet – lue lisää alta!

Heti alkuun on tärkeää huomata ero etenkin englanninkielisissä termeissä. Kelpuutuksen jatkaminen (revalidation) tarkoittaa tilannetta, jossa kelpuutus ei ole vielä vanhentunut. Tämä vaihtoehto on lentäjälle helpoin ja halvin. Vanhentuneen kelpuutuksen uusinta (renewal) puolestaan on tilanne, jossa kelpuutuksen viimeinen voimassaolopäivä löytyy jo historian puolelta. Hyvä uutinen on kuitenkin se, että myös vanhentuneen kelpuutuksen uusiminen on erittäin suoraviivainen prosessi. Tässä artikkelissa käsitellään yleisimpiä luokkakelpuutuksia sekä mittarilentokelpuutusta – jos sinulla on muita vanhentuneita tai vanhenemassa olevia kelpuutuksia lupakirjassasi (esimerkiksi lennonopettajakelpuutus), ota yhteyttä!

Kelpuutuksen voimassaolon jatkaminen – Revalidation

Aloitetaan aiheen purkaminen mielekkäimmästä vaihtoehdosta. Nyrkkisääntönä on, että kelpuutus uusitaan kerran vuodessa lentämällä tarkastuslento tarkastuslentäjän kanssa. Tämä vaihtoehto ei vaadi määräysten puolesta lisäkoulutusta, mutta tarvittaessa kertauskoulutusta voidaan järjestää, jos edellisestä ilmailukerrasta on kulunut aikaa. Esimerkiksi IR- ja MEP (land) -kelpuutusten voimassaoloa jatketaan edellä kuvatulla tavalla. MEP/IR-tarkastuslennon voi myös yhdistää, jolloin lentäjä selviää yhdellä lennolla vuodessa.

Poikkeuksen pääsääntöön muodostaa se kaikkein yleisin lentolupakirjasta löytyvä kelpuutus, jonka lentäjä saa lupakirjaansa yksityislentäjä- eli PPL-kurssin päätteeksi. SEP (land) -kelppari on muista kelpuutuksista poiketen voimassa kaksi vuotta kerrallaan, ja tämänkin jälkeen sitä voi jatkaa ilman tarkastuslentoa tiettyjen ehtojen täyttyessä:

  • Lentokokemusta edellisen 12 kuukauden aikana tulee olla 12 tuntia, joista kuusi päällikkönä
  • 12 lentoonlähtöä ja laskeutumista edellisen 12 kuukauden aikana
  • Vähintään tunnin mittainen kertauskoululento lennonopettajan kanssa – tämän lennon saa sisällyttää 12 lentotunnin vaatimukseen

Jos yllä mainitut ehdot eivät täyty, tulee myös SEP-kelpuutuksen uusimiseksi lentää tarkastuslento. Tarkastuslento kannattaa kaikkien kelpuutusten osalta ajoittaa 90 päivän sisään ennen kelpuutuksen vanhenemista, koska silloin kelpuutuksen voimassaolo jatkuu alkuperäisestä päivästä vuodella (tai SEP:n tapauksessa kahdella) eteenpäin. Jos tarkkarin lentää yli 90 päivää vanhenemista aikaisemmin, uusi vanhenemispäivä on 12 kuukautta sen kuukauden lopusta, jolloin tarkastuslento on lennetty. Suosittelemme olemaan hyvissä ajoin yhteydessä ennen kelpuutuksen vanhenemista, jotta tarkkari saadaaan järjestettyä voimassaoloajan sisällä.

Vanhentuneen kelpuutuksen uusinta – Renewal

Tätä vaihtoehtoa sovelletaan nimensä mukaisesti silloin, kun kelpuutus on päässyt syystä tai toisesta jo vanhentumaan. Ilmailu on hyvin säännelty ala, joten kelpuutuksen päästäminen vanhaksi edes yhdellä päivällä siirtää prosessin tähän kategoriaan, joten kannattaa olla tarkkana! Kuten aikaisemmin mainittiin, myös tämä prosessi on melko yksinkertainen – lentoharrastusta ei siis missään nimessä kannata jättää unholaan sen takia, että kelpuutus on vanhentunut.

Vanhentuneiden luokka- ja mittarilentokelpuutusten osalta pätee useimmiten sama kaava pelkkää SEP (land) -kelpuutusta lukuun ottamatta, jonka senkin voi uusia myös seuraavalla tavalla. Koulutusorganisaatio laatii lentäjälle henkilökohtaisen koulutussuunnitelman, jossa paneudutaan tarkemmin lentäjän taustaan ja lentokokemukseen. Näiden tietojen pohjalta määritetään, kuinka paljon kertauskoulutusta tarvitaan. Kelpuutuksen vanhentumispäivä on avainasemassa tässäkin asiassa – hiljattain vanhentuneet kelpuutukset saadaan voimaan hyvinkin pienillä koulutusmäärillä, kun taas vuosia pölyttyneet lupakirjat vaativat enemmän kertausta. Kertauskoulutuksen jälkeen lentäjä käy lentämässä tarkastuslennon, jonka jälkeen lupakirjassa on taas virtaa!

Päivitä tietosi Extranetiin ja saa muistutus ennen kelpuutuksesi vanhenemista!

Jotta voimme palvella asiakkaitamme parhaalla mahdollisella tavalla, haluamme osaltamme varmistaa, että kelpuutuksia ei pääse vanhenemaan epähuomiossa. Käy lisäämässä kelpuutuksesi ja tiedot niiden voimassaolosta Aeropolen Extranet -järjestelmään, niin lähetämme sinulle sähköpostitse muistutuksen hyvissä ajoin ennen kelpuutuksen vanhenemista.

Tietojesi lisäämiseksi kirjaudu sisään ja klikkaa vasemmalta My Profile -linkkiä ja täytä tietosi eri välilehdille. Täytä Billing Information vain jos laskusi maksaa yritys. Lataa mieluiten lupakirjastasi skannattu pdf tai valokuva Documents-välilehdelle ensin, jotta voit sitten Qualification-välilehdellä linkittää kelpuutuksesi kyseiseen lupakirjatiedostoon. Henkilökuntamme voi siten helpommin tarkistaa, että tiedot on oikein tallennettu.

Vanhoilla asiakkaillamme on valmiiksi tunnukset järjestelmään, mutta jos et ole vielä lentänyt kanssamme ja haluaisit silti hyötyä muistutuksesta, voit rekisteröidä itsellesi tunnukset. Kirjautumisen jälkeen pääset lisäämään tietosi yllä olevan ohjeen mukaan.

Toivottavasti tämä avasi kelpuutusten jatkamisen ja uusimisen maailmaa – jos sinulle jäi kysyttävää tai tapauksesi on epäselvä, laita meille viestiä niin katsotaan yhdessä tilanteesi kuntoon!