Toimintamme laajentuu Pirkkalassa ja Vesivehmaalla, ja mahdollisuudet vain monipuolistuvat vaikka Malmilla lentotoiminta lakkaa

(Päivitetty 11.1.2021. Olemme aloittaneet käytännön lentotoiminnan siirtämisen Malmilta muihin toimipisteisiimme, siinä missä teoriakoulutus jatkuu myös pääkaupunkiseudulla ja simulaattorimme on edelleen käytössä Helsinki-Vantaalla. Toimitilojamme Helsinki-Malmilla ei ole irtisanottu, ja niissä voimme jatkaa ainakin helmikuun 2021 loppuun (teoriaopetus), vaikka lentotoiminta Malmilla lakkaisikin tammikuun loppuun mennessä.)

Aeropole harjoittaa lentokoulutustoimintaa liki kymmenellä paikkakunnalla jo nykyiselläänkin, ja vaikka lentotoiminnan loppuminen Malmilla 2021 aiheuttaakin suuria muutoksia kotimaan toimintoihimme ja tuo merkittäviä lisäkustannuksia, jatkamme lentokoulutusta sen täydessä laajudessaan koti-Suomessa, pikemminkin vain kasvaen vastaten vahvaan kotimaisen kysyntään. Muutos ei toki tule meillekään yllätyksenä, ja jo useamman vuoden olemme määrätietoisesti rakentaneet toimipisteverkostoamme, joka näin pääsee oikeuksiinsa. Vahvistamme merkittävästi toimintaamme Tampere-Pirkkalan lentoasemalla ja uutena lisänä toimipaikkoihimme meille on valmistunut huhtikuussa 2020 oma mittavan kokoinen, niin peruslentokoulutuksen kuin huoltotoiminnankin tarpeet täyttävä monitoimihalli Lahti-Vesivehmaan lentokentälle. Tampere-Pirkkalassa olemme laajentaneet tilojamme Terminaali 2:ssa. Hallinnollinen pääkonttorimme on siirtynyt Vantaan Aviapolikseen, missä meillä jo entuudestaan on simulaattorikoulutuskeskuksemme aivan juna-aseman vieressä. Helsinki-Vantaalla suorittanemme tulevaisuudessa nykyistä enemmän lentoja koulutuksen edistyneemmässä vaiheessa. Kohonneiden kustannusten aiheuttamat muutokset asiakashinnoissa pyrimme pitämään mahdollisimman maltillisina. Finavian perimät operaatiokohtaiset maksut eivät enää ole upotettavissa kurssien kokonaishintoihin, mutta annamme asiakkaillemme mahdollisuuden päästä äänestämään jaloillaan ja käyttämään pääosin muita kuin Finavian kenttiä niin halutessaan.

Toimimme jatkossakin niin lähellä pääkaupunkiseudun asiakaskuntaa, kuin mitä harjoittamamme laajuinen lentokoulutus vain sallii. Vertailussa lähikenttien välillä jouduimme sulkemaan Nummelan ja Hyvinkään pois niiden ahtauden, puutteellisen infrastruktuurin ja ympäristön asettamien rajoitusten vuoksi. Lahti-Vesivehmaalle on vain reilun tunnin ajomatka pääkaupunkiseudulta, ja kenttä tarjoaa meille hyvät kasvun mahdollisuudet — samoin kuin tietenkin myös kehittymishaluinen ja mittarilentotoiminnan hyvin mahdollistava Tampere-Pirkkala.

Nyt kurssinsa aloittavat uudet asiakkaat saavat edelleen aloittaa opintonsa Helsingissä, eikä teoriaopintojen suorittamiseksi tarvitse jatkossakaan lähteä pääkaupunkiseudulta. Käytännön lentokoulutus on vielä vuodenvaihteessa 2020-2021 mahdollista ja uudetkin asiakkaamme voivat vielä toistaiseksi aloittaa lentämisen Helsinki-Malmilla, olkoonkin että Malmin tulevaisuus on vaakalaudalla. Järjestämme kullekin Diamond Cadet- eli ammattiopintolinjamme asiakkaalle yksilöllisesti opintosuunnitelman siten, että asiakkaamme välttävät enemmät paikkakunnan vaihdokset. Käytännössä koko koulutus, mukaan lukien myös teoriaopiskelu, on jo nyt mahdollista suorittaa Tampere-Pirkkalasta käsin, vaatien vain hyvin lyhyen yksilöllisesti aikataulutettavan opintojakson Helsinki-Vantaalla. Toisaalta pääkaupunkiseudun Diamond Cadet -asiakkaiden ei tarvitse muuttaa Pirkanmaalle ennen vuotta 2021. (Kenenkään emme edelleenkään edellytä muuttavan, mutta täysipäiväisille Diamond Cadet -asiakkaillemme suosittelemme opiskeluasunnon hankkimista Pirkanmaalta tai Vesivehmaalta erikseen sovittavassa vaiheessa kunkin elämäntilanteen ja opiskelurytmin mukaan sen jälkeen kun Malmin kohtalo selviää.) Halukkaiden on mahdollista myös suorittaa Diamond Cadet -opintojen ensimmäinen vuosi Jyväskylä-Tikkakoskella jo nyt, ja sama mahdollisuus avautuu Lahti-Vesivehmaalle kevättalvella 2021. Kuopiota käytämme vain tapauskohtaisesti.

Suosittelemme joka tapauksessa asiakkaillemme lyhyttä n. 2-4 viikon opintojaksoa ulkomaisessa toimipisteessämme joko Tanskassa (Aalborg, Roskilde) tai Ranskassa (Avignon, Cannes), mikä edesauttaa lentokoulutuksen etenemistä talviaikaan, kunhan koronavirustilanne hellittää. Viime talvena matkaan lähti parisenkymmentä Diamond Cadet -asiakasta, jotka saivat ulkomailla lentämisestä arvokkaan kokemuslisän. Nyt tämä talvi on ollut koronapandemian johdosta poikkeustalvi, mutta toivomme ensi talvesta jo paljon parempaa!

Yhteenvetona tarjoamme v. 2021 alusta alkaen kotimaisen kouluttautumismahdollisuuden pääasiallisesti seuraavilla paikkakunnilla — Malmin sulkemisen aikaiset siirtymäjärjestelyt sovimme tapauskohtaisesti kun sen aika tulee:

  • Diamond Cadet -ohjelman ensimmäinen vuosi sekä kaikki moduulimuotoinen LAPL/PPL/NF-koulutus, niin teoriat kuin lennotkin (valitse yksi tai halutessasi vaikka useampikin):
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
  • Diamond Cadet -ohjelman toinen (viimeinen) vuosi sekä kaikki moduulimuotoinen IR/CPL/MEP-koulutus, niin teoriat kuin lennotkin:
    • Tampere-Pirkkala (varaudu lyhyisiin intensiivisessioihin Helsinki-Vantaalla)
  • Kaikki teoriaopinnot on myös mahdollista suorittaa pääkaupunkiseudulla (vielä toistaiseksi Helsinki-Malmi ja sen jälkeen Helsinki-Vantaan Aviapolis). Halutessasi voit osittaa teoriaopintosi pääkaupunkiseudun sekä ym. paikkojen tarjontaan — etäopiskelumallimme ansiosta PPL-vaiheessa läsnäolovaatimus on vain neljä (4) erillistä lauantaipäivää 3-6 kk jaksolla ja IR/CPL/ATPL/MEP-opintojenkin osalta vain kolme (3) erillistä viikkoa 4-8 kk (IR) tai 6-12 kk (CPL, ATPL) jaksolle sovitettuina.

Jos muutokset askarruttavat, ota rohkeasti yhteyttä niin keskustellaan, millainen koulutussuunnitelma olisi Sinulle mielekkän, missä asutkin!

Yksittäisen moduulikurssiasiakkaan näkökulmasta sama voidaan esittää seuraavina mahdollisuuksina v. 2021 alkaen. Varatumisemme muutokseen tarkoittaa siis suurempaa valinnanmahdollisuutta löytää Sinua lähellä oleva koulutuspaikkakunta!

  • LAPL- ja PPL-teoriat etäopiskeluna; läsnäolojaksot ovat tarjolla seuraavasti (neljä (4) erillistä lauantaipäivää, vaikka eri paikkakunnilla):
    • Helsinki-Malmi ja sen jälkeen Helsinki-Vantaa (Aviapolis), tai vaihtoehtoisesti:
    • Virtuaalisesti mutta interaktiivisesti netissä
    • Tietyt kokeet (min. 1+1 pv) on kuitenkin tehtävä valvottuina, ja niihin on mahdollisuus miltei kaikissa toimipisteissämme!
  • LAPL- ja PPL-lento-osuus on tarjolla kaikissa seuraavissa:
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
  • NF (yölentomoduuli, noin 1 viikko, josta teoria 1 pv):
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Kuopio-Rissala leirityyppisesti pari kertaa vuodessa
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
  • Ns. tiimankeräysmahdollisuus (hour building) ja lentokoneidemme vuokraus ylipäänsä:
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Helsinki-Vantaa (DA42NG, varauksin)
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
  • IR/CPL/ATPL-teoriat (IR ja ATPL sis. PBN-osion):
    • Helsinki-Malmi ja sen jälkeen Helsinki-Vantaa (Aviapolis), tai vaihtoehtoisesti:
    • Virtuaalisesti mutta interaktiivisesti netissä
    • Tietyt kokeet (min. 3+3 pv) on kuitenkin tehtävä valvottuina, ja niihin on mahdollisuus miltei kaikissa toimipisteissämme!
  • IR- eli mittarilentomoduuli, sis. PBN-osion (50 h, joista max 35 simulaattorissa):
    • Tampere-Pirkkala, joskin hinnan pitää alempana ja oppimistuloksia parantaa simulaattorimme käyttö Helsinki-Vantaalla (min. 2 + 8 pv); pyrimme simulaattorimahdollisuuden tarjoamaan pian myös Pirkkalassa.
    • Helsinki-Vantaa vaatien kuitenkin 15 lentotuntia eli mieluummin kaikki Malmilta tai Pirkkalasta käsin kuin Helsinki-Vantaalta (kalliimpi).
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska
  • MEP- eli monimoottorikurssi, VFR-luokkakelpuutuskoulutus ml. teoriat (6 h DA42NG-lentokoneella):
    • Tampere-Pirkkala
    • Helsinki-Vantaa (kalliimpi).
    • Aalborg, Tanska (rajoitetusti)
    • Roskilde, Tanska (rajoitetusti)
  • MEP/IR- eli monimoottorimittarikurssi ym. luokkakelpuutuksen laajentamiseksi IFR-toimintaan (3 h sim + 2 h DA42NG-lentokoneella tai kaikki 5 h lentokoneella):
    • Tampere-Pirkkala, joskin hinnan pitää alempana ja oppimistuloksia parantaa käynti simulaattorissamme Helsinki-Vantaalla (vain 1 pv!); pyrimme simulaattorimahdollisuuden tarjoamaan pian myös Pirkkalassa.
    • Aalborg, Tanska (rajoitetusti)
    • Roskilde, Tanska (rajoitetusti)
  • CPL eli ansiolentäjän lupakirja (15 h IR:n haltijoille)
    • Helsinki-Malmi (niin kauan kuin lentotoiminta siellä on käytännössä mahdollista)
    • Tampere-Pirkkala
    • Lahti-Vesivehmaa
    • Jyväskylä-Tikkakoski
    • Aalborg, Tanska
    • Roskilde, Tanska